بعضی از لحظات زندگی می‌تواند به نقطه عطفی تبدیل شود که در تاریخ یادگار بماند.
کد خبر: ۱۳۷۵۲۸۸
تعداد بازدید : 142

برای قاسم بن الحسن (ع) که در روز عاشورا بنا بر روایات حداکثر 14 سال داشته، نقطه عطف در شب عاشورا رقم خورد، همان لحظه‌ای که عموی بزرگوارش افراد باقی مانده در سپاه را جمع کرد و نظر هر کدام شان را در مورد مرگ و شهادت پرسید. آنجا که جمله معروف « احلی من العسل » را بیان کرد و با این واکنش حضرت سیدالشهدا رو به رو شد: عمو به فدای تو باد؛ بله به خدا قسم مرگ شیرین است.

شاید بعد از ان لحظه قاسم دائما تصور می‌کرد که فردا در کنار دیگر اصحاب و عموزاده‌هایش راهی میدان می‌شود اما وقتی بعد از شهادت برادرش نزد ابا عبدالله (ع) رفت تا اذن رفتن به میدان بگیرد، عمو به سبب سن و سال کمش به او اجازه نداد. می گویند اصرارهای چند باره این برادرزاده اثری نداشت تا اینکه او نامه‌ای از پدر بزرگوارش به عمو نشان داد و در نهایت اجازه گرفت. بسیاری می‌گویند این پسر نوجوان وقتی واردن میدان شدلباس رزمی به اندازه‌اش نبود و شمشیرش به زمین کشیده می‌شد.

گاهی اوقات بهتر است بعضی از روضه‌های عاشورا را از زبان معصوم دیگری شنید. سید بن طاووس در اقبال الاعمال به زیارت نامه‌ای از امام هادی(ع) در زیارت امام حسین(ع) اشاره دارد که حضرت در بخشی از آن می فرماید: «با درود بر قاسم فرزند حسن بن علی (ع)، آن عزیزی که فرق سرش شکافت و ابزار جنگی‌اش به غارت رفت. هنگامی که عمو را به کمک طلبید حسین(ع) سراسیمه خود را به او رسانید و مردم را از کنارش عقب راند لیکن قاسم از شدت درد پای خود را به زمین می‌کشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها